menu
langMenu
SKSlovenská republika (slovenčina)
CZČeská republika (čeština) ENOther countries (english)

Kontis Insights

Ďalší insights

LXP alebo LMS?

AI v e-learningu
Jan Pejša
CEO, Kontis s.r.o.
4 minúty čítania
LinkedIn kontaktE-mail kontakt

Zhrnutie: Čo je to LXP - Learning eXperience Platform, aké sú základné znaky LXP a ako vyzerá ich praktická implementácia. Čím sa líši LXP od LMS – Learning Management System a predstavujú tieto skratky dve rozdielne platformy?

LMS

Pojem LMS, Learning Management System, do slovenčiny zvyčajne prekladaný ako Systém riadenia vzdelávania, vznikol koncom minulého storočia. Od tej doby sú ním označované systémy určené na riadenie firemného aj školského vzdelávania, zabezpečujúce správu používateľov - študentov, správu elektronických aj učebnicových kurzov, riadenie výučby pomocou prideľovania kurzov študentom a sledovanie ich výsledkov štúdia. LMS zvyčajne podporujú celý rad ďalších funkcionalít súvisiacich s výučbou, ako je testovanie študentov, reporting, analýzy, automatizácia, certifikácie, notifikácie a pod.

LXP

Pojem LXP, Learning Experience Platform, je novší, vznikol okolo roku 2017. Do slovenčiny sa prekladá len ťažkopádne, preto sa používa anglický názov. Začali sa tak označovať platformy pre vzdelávanie, ktoré sa zameriavajú na personalizované učenie podporujúce individuálne potreby študenta, učenie riadené študentom, vzájomné učenie medzi študentmi, aktívne zapájanie študentov do učenia a tvorby obsahu.

Zvoliť si LMS alebo LXP?

Podľa nášho názoru nesprávna otázka, a ak si ju musíte položiť pri voľbe riešenia, ktoré plánujete implementovať pre vzdelávanie svojich zamestnancov, partnerov či študentov, pravdepodobne následný výber jednej alebo druhej alternatívy nebude dobrým rozhodnutím.

Podľa súčasnej definície pojmov LMS a LXP spočíva hlavný rozdiel v tom, že

  • LMS sa zameriava na centrálnu administráciu vzdelávania, zvyčajne vo firme vykonávanú HR oddelením. Vzdelávanie v LMS je realizované ako proces, v ktorom sa nadefinuje, kto čo má poznať, napr. pomocou kvalifikačných či kompetenčných máp, a LMS zabezpečí potrebné absolvovanie konkrétnych kurzov konkrétnymi zamestnancami v správnom čase, napr. keď zamestnanec nastúpi na určitú pracovnú pozíciu či do oddelenia, alebo keď vyprší platnosť kurzu. Toto sa často využíva pre školenia v oblasti predpisov, noriem, pravidiel, certifikácií.
  • Naopak LXP ponúka personalizovaný a používateľom riadený vzdelávací proces, umožňujúci každému zamestnancovi riadiť si svoju vzdelávaciu cestu a učiť sa vo chvíli svojej potreby. LXP agreguje vzdelávací obsah z rôznych zdrojov, odporúča materiály na základe záujmov, role a aktivity zamestnanca, umožňuje zamestnancovi podieľať sa na tvorbe obsahu a učiť sa formou spolupráce.

V skutočnosti potrebujete riešenie, ktoré spĺňa oboje. Rozdeľovať systém definične na tieto dve časti je skôr umelé a má marketingové korene, kedy sa noví výrobcovia LMS chceli odlíšiť od pôvodných. Každý z uvedených prístupov k vzdelávaniu je vhodný na iný typ vzdelávania, vo firme budete zvyčajne potrebovať oba dva prístupy na splnenie všetkých cieľov v oblasti HR. Pôvodné LMS systémy boli kedysi skutočne vyvinuté najmä pre centrálne riadenie vzdelávania. Špičkoví výrobcovia ako napríklad Docebo, 360Learning či TalentLMS postupne do svojich LMS riešení integrovali aj funkcie pripisované dnes LXP. V Kontis je naším dlhodobým cieľom udávať trendy vo vývoji systémov pre vzdelávanie, e-learning a HR manažment. Jadro nášho LMS iTutor vyvíjame už viac ako 20 rokov, postupne sme do našej platformy iTutor implementovali všetky obvykle uvádzané funkcionality LXP, väčšinou ešte pred tým, než pojem LXP vôbec vznikol. Aké sú obvykle uvádzané znaky LXP a ako môže vyzerať praktická implementácia týchto znakov, sa dočítate v nasledujúcej kapitole.

Základné znaky LXP

Podpora učenia „v momente potreby“

LXP sa zameriava na podporu vlastnej iniciatívy a motivácie zamestnancov k učeniu, na učenie v čase potreby, nie podľa predpísaného plánu, kto čo a kedy musí absolvovať. Špičkové LXP k tomu využívajú AI.

Platforma iTutor na tieto účely podporuje Just In Time (JIT) learning – učenie presne vtedy, keď to potrebujem. JIT je úzko spojené s mikro-learningom, učením v krátkom formáte presne toho, čo sa potrebujem naučiť. Do príchodu AI praktickej realizácii bránil problém nájsť presne to, čo sa používateľ potrebuje naučiť. Pomocou modulu iTutor AI môže dnes pracovník prirodzeným jazykom formulovať svoj požiadavok a AI dokáže z veľkého množstva kurzov, návodov, dokumentácie, smerníc a ďalších podkladov spravovaných platformou iTutor nájsť presne to, čo potrebuje naštudovať. AI modul v iTutor syntetizuje a zhrnie informácie do krátkeho študijného bloku s odkazmi na kurzy či materiály, ktoré tému detailne vyučujú. Ak používateľovi nestačí AI zhrnutie, môže spustiť priložené odkazy na kurz alebo otvoriť dokument. Využitie JIT/mikro-learningu pomocou AI je detailnejšie opísané v článku https://www.kontis.sk/Insights/AI-in-elearning.html.

Gamifikácia na zapojenie používateľov

LXP pre motiváciu používateľov k učeniu zapája prvky ako body, odznaky, rebríčky, výzvy alebo misie. Tieto prvky robia proces vzdelávania atraktívnejším, motivujú používateľov k zapojeniu a dokončeniu kurzov. Sledovanie skóre a úspechov kolegov podnecuje k lepším výkonom.

V platforme iTutor sú podporované gamifikačné odznaky a súťažné prvky v tímoch. Možno vytvoriť ľubovoľné odznaky s atraktívnou grafikou, spolu s komplexnými podmienkami ich získania na základe aktivít študenta – výsledkov štúdia, bodov v testoch, času štúdia, iných získaných odznakov. Do podmienok možno zahrnúť aj porovnanie s inými študentmi alebo skupinami a udeľovať odznaky napr. podľa najrýchlejšieho absolvovania kurzu. iTutor podporuje aj udeľovanie kreditov, čím možno budovať rebríčky úspešnosti jednotlivcov alebo súťažiť medzi tímami. Všetky prvky gamifikácie má používateľ prehľadne zobrazené v aplikácii „Moje úspechy“.

Tvorba obsahu všetkými používateľmi

Pôvodne v LMS tvorili obsah experti v špecializovaných autorských nástrojoch, ktoré neboli určené pre laikov. To viedlo k vysoko kvalitným, interaktívnym a pútavým kurzom, ale vzhľadom na dlhé a nákladné produkčné cykly firmy nestíhali pokryť všetky svoje vzdelávacie potreby. LXP ponúka možnosť vytvárať obsah aj študentom, podporuje zhromažďovanie obsahu z rôznych zdrojov a zaraďovanie do modulov. Umožňuje študentom obsah hodnotiť a komentovať, čím sa zvyšuje ich zapojenie.

V oblasti tvorby obsahu ponúka platforma iTutor 2 prístupy

  • Pre tvorbu obsahu vo forme kurzov má iTutor implementovaný interný LCMS – Learning Content Management System. Podrobne si o tom môžete prečítať v https://www.kontis.sk/soubory/LMS_LCMS.pdf. Stručne povedané, LCMS je tímové vývojové prostredie, kde kurzy môže vytvárať takmer každý v intuitívnom webovom rozhraní. Autor iba skladá obrazovky drag&drop metódou a dopĺňa interaktivitu či multimédiá. Obsah kurzov sa ukladá ako SCO objekty (SCORM štandard), čo umožňuje vkladať a prispôsobovať aj časti kurzov iných autorov.
  • Vzdelávací obsah nemusí byť len e-kurzy. Môže ísť o textové súbory, tabuľky, prezentácie, videá, obrázky či zvukové súbory roztrúsené na viacerých miestach firmy. iTutor má implementovaný interný DMS – Document Management System, ktorý tieto súbory integruje do jedného úložiska, s verziovaním, riadením prístupových práv a workflow pre nové verzie. Autormi obsahu tak môžu byť prakticky všetci zamestnanci, pričom iTutor zaručí ich validitu a súlad so vzdelávacími cieľmi. Dokumenty možno spájať s lekciami v kurzoch a systém riadi ich platnosť aj opätovné absolvovanie dotknutými študentmi.

iTutor podporuje aj hodnotenie obsahu – študentmi po absolvovaní kurzu aj manažérmi po určitom čase, keď už možno vidieť prínos v praxi. Vďaka tomu si potenciálni študenti môžu spraviť predstavu o kurze tak z pohľadu iných študentov, ako aj manažérov.

Chatboti na podporu študentov

Pokročilé LXP obsahujú chatbotov založených na AI, ktorí interaktívne komunikujú so študentmi a uľahčujú prístup k učeniu.

iTutor umožňuje tvoriť AI chatbotov a nasadzovať ich nielen v platforme, ale aj na firemnom intranete či webe. Dokážu nielen podporovať študentov (napr. pri JIT/mikro-learningu), ale aj samostatne vykonať niektoré úlohy. Čiastočne tak môžu nahradiť pracovné pozície v podpore alebo obchode. Viac s príkladmi je v článku https://www.kontis.sk/Insights/AI-in-elearning.html.

Sociálne učenie, personalizácia a spolupráca

V LXP môžu používatelia diskutovať, komentovať, vytvárať komunity a skupiny. Podporujú aj profily s osobnými údajmi a rolami, ktoré sa využívajú na odporúčanie relevantného obsahu a návrh personalizovaných vzdelávacích ciest.

iTutor podporuje diskusné fóra, správy medzi používateľmi, vyhľadávanie v komunikácii, integráciu MS Teams lekcií do kurzov. Užívatelia si môžu nastavovať viditeľnosť informácií na profiloch a vstupovať do skupín zodpovedajúcich pracovným rolám, čím získajú vhodné tréningové plány. Zamestnanci si môžu v iTutor aplikácii „Kvalifikácie v organizácii“ vyhľadať pozície, na ktoré sa chcú posunúť, a identifikovať potrebné kurzy.

Analytiky

LXP ponúkajú pokročilé prehľady o učení, pokroku, využití obsahu a rozvoji zručností. Užívatelia tak získajú náhľad na svoj čas, tempo učenia aj oblasti na zlepšenie.

iTutor detailne ukladá dáta na úrovni SCO objektov (SCORM štandard), obsahuje predpripravené reporty a umožňuje tvoriť vlastné analytiky v module iTutor Reporter pomocou SQL a XSLT. Výstupy môžu obsahovať grafy, porovnania a interaktívne prvky a dostupné sú študentom aj manažérom.

Okrem dát zo štúdia sleduje iTutor aj pracovné výsledky – hodnotenie kompetencií (vrátane 360° spätnej väzby), riadenie talentu či hodnotenie výkonu metodou MBO. Cieľom totiž nie je byť dobrým „študentom kurzu“, ale zlepšiť pracovné výsledky. iTutor tak prepája učenie s praxou, čo je základ teórie vzdelávania dospelých.

Ďalšie znaky

Rôzne zdroje uvádzajú aj iné vlastnosti LXP, ako podpora mobilných zariadení či integrácia s inými systémami. To však považujeme za samozrejmosť kvalitného systému, preto ich nezaraďujeme medzi odlišujúce znaky.

Ďalšie insights